luni, 18 ianuarie 2016

Prima retea de socializare anonima si descentralizata a fost creeata de un roman

Acum cateva zile mi-a atras atentia un post pe un site de socializare care anunta ca prima retea sociala
descentralizata anonima din lume a fost lansata pentru teste. Este vorba de MaskNetwork si este o realizare importanta pentru ca o retea descentralizata nu are un server central sau o autoritate centrala care sa detina controlul absolut asa cum este cazul facebook ci este gestionata de utilizatori fara un punct central. Si mai interesant este faptul ca a fost creeata de un roman. Este vorba de Vlad Cristian, un programator din Bucuresti care a fost de acord sa ne acorde si un scurt interviu.
MaskNetwork
MaskNetwork
 Spre exemplu in China sunt cenzurate Facebook, Twitter, gmail si zeci de alte retele sociale. Este simplu sa blochezi un domeniu dar va fi imposibil pentru autoritatile din China sa blocheze de MaskNetwork pentru ca nu exista un server / domeniu central. 
Vlad Cristian
Prima intrebare. Care este diferenta intre MaskNetwork si Twitter de exemplu ?
MaskNetwork este prima retea sociala descentralizata, fara o autoritate centrala sau server. Ca sa folosesti Twitter, trebuie sa mergi pe twitter.com sa creezi un cont iar din momentul acela contul tau este 100% sub controlul twitter. Il pot inchide oricand. Iti pot cenzura postarile daca incalca termenii si conditiile sau pot preda oricand autoritatilor datele tale cum ar fi adresa IP sau alte informatii.
MaskNetwork nu exista pe un singur domeniu sau server. Poate utiliza mii de servere, numite noduri web,  care impart acelasi continut. Din asta rezulta o serie de avantaje.
In primul rand nimeni nu stie cine esti. Anonimitatea este asigurata de structura retelei. Nimeni nu-ti poate cenzura postarile. Chiar daca un nod web iti inchide contul sau cenzurea ce spui, postarile tale vor fi visibile pe alte sute / mii de noduri web. Nu trebuie sa ceri aprobare nimanui pentru a scrie ceva si nimeni nu detine controlul complet. Odata ce ai scris ceva, doar tu poti sterge acea postare.
Spre exemplu in China sunt cenzurate Facebook, Twitter, gmail si zeci de alte retele sociale. Este simplu sa blochezi un domeniu dar va fi imposibil pentru autoritatile din China sa blocheze MaskNetwork pentru ca nu exista un server / domeniu central.
Deasemenea, aplicatiile care pot fi construite pe baza retelei sunt cu totul noi. Imaginati-va un FarmVille sau un joc de Solitaire care te plateste in bani reali pentru a juca sau ofera premii in produse reale. Aceste aplicatii sunt excluse pe o retea clasica de socializare din cauza regulamentelor stricte. O firma ca Facebook nu ar putea aproba acest tip de aplicatii deoarece ar fi trasa la raspundere si amendata pentru faptul ca incurajeaza spalarea de bani si opereaza fara o licenta specializata.
Dar fara o entitate centrala care sa fie trasa la raspundere, totul devine posibil. Nu poti trage la raspundere sute de mii de anonimi pentru ca isi trimit bani unul altuia. MaskNetwork va schimba multe lucruri in cazul in care va fi adoptat la scara larga.
Am inteles dar fara o autoritate centrala si fara posibilitatea ca cineva sa controleze tranzactiile / continutul, vor fi probabil utilizatori care vo profita si vor utiliza MaskNetwork in scopuri ilegale. Cum va gestiona echipa aceste cazuri ?
In primul rand echipa nu poate gestiona nimic pentru ca echipa nu detine controlul retelei. Nimeni nu detine controlul. Echipa a scris soft-ul care pune in miscare reteaua. Cum va fi folosit acest soft este imposibil de spus acum.
In alta ordine de idei, internet-ul a fost folosit din prima zi in scopuri mai mult sau mai putin legale. Faptul ca acest continut nu va putea fi cenzurat este un avantaj si un dezavantaj in acelasi timp.
Ca regula de baza utilizatorii raspund pentru continutul pe care il publica. Poti folosi emaiil-ul ca sa trimiti o felicitare sau sa santajezi pe cineva. In al doilea caz daca esti prins, raspunzi penal.
Chiar daca este o retea anonima descentralizata, in cazul in care folosesti MaskNetwork in scopuri ilegale, exista riscul de a fi prins si tras la raspundere. Tine de fiecare in pare cum va folosi anonimitatea si avantajele oferite.
Si cum este gestionata problema spam-ului. Daca un utilizator trimite un milion de mesaje. Nu o sa afecteze reteaua. Fara o autoritate centrala, oricine poate face orice il taie capul pana la urma ?
La baza retelei sta MaskCoin (MSK), o moneda criptografica, asemanatoare Bitcoin. Pentru orice mesaj / tweet sau alt serviciu utilizatorul va plati o mica suma in MSK. Sa trimiti cateva sute de mesaje nu este o problema, dar un spammer profesionist care trimite milioane de email-uri pe zi de exemplu va ramane fara monezi rapid in cadrul MaskNetwork. Spam-ul este oprit prin acea microtaxa. Sunt multi specialisti de parare ca singura solutie de a opri spam-ul in lumea reala este ca pentru fiecare email trimis sa platesti o taxa modica.
Exista o cantitate limitata de MaskCoins ? Cum vor fi distribuiti ? Se vor putea “mina” cu echipamente speciale cum este cazul Bitcoin ?
Nu vor exista niciodata mai mult de 100 milioane MSK in circulatie. Initial doar o mica parte din aceasta cantitate va fi disponibila. Restul pana la 100 milioane vor fi distribuiti in ritmul de 1 milion monezi / an timp de multe zeci de ani. Vor fi distribuiti in doua moduri. In primul rand, cei care securizeaza reteaua (minerii) vor primii o parte dar alta pare va fi distribuita prin dobanda catre utilizatorii obisnuiti. Practic, orice detinator de MSK va primii in fiecare zi o dobanda, care o sa acada in timp. In primul an va fi in jur de 75% adica foarte mult. Dupa primii 2 ani va cobora insa la cca. 25% / an. Prin urmare, primii utilizatori vor avea cel mai mult de castigat.
Cine detine monezile initiale ?
Monezile initiale sunt detinute de echipa din spatele proiectului. Vom folosi banii din vanzare lor pentru a dezvolta in continuare MaskNetwork si produsele adiacente. Monezile detinute de noi sunt de fapt si principala sursa de profit, dupa lansarea totala a retelei.
Din ce vad pare un proiect foarte mare intr-un domeniu unde documentatia este inexistenta. Este vorba de retele p2p descentralizate. Cat de mare este echipa din spatele proiectului. In codul sursa care este destul de stufos, apare un singur nume (Vlad Cristian) ?

 In spatele MaskNetwork se afla o echipa restransa. Am avut un aport mare la scrierea codului si din cauza asta in multe fisiere apare numele meu.
Inca ceva foarte important, pentru ca tot am ajuns la acest capitol este faptul ca MaskNetwork este un proiect open source, destribuit sub licenta MIT, ceea ce inseamna ca poate fi copiat si modificat fara nici o restricite exact cum este si codul din spatele Bitcoin.
Nu am cautat finantare pentru ca nu am avut nevoie. Toti banii pentru dezvoltare au fost atrasi din surse proprii. Suntem la baza o companie care produce jocuri online iar banii din activitatea de baza au fost investiti in proiectul MaskCoin.

Daca pretul unui MSK va ajunge de exemplu 10% din pretul unui Bitcoin, de cati bani va dispune echipa ?
Greu de zis deoarece pretul unui Bitcoin variaza de la ora la ora. Teoretic, daca luam un pret mediu al Bitcoin de $400 / moneda, atunci echipa va detine echivalentul a putin peste 30 milioane dolari. Dar sunt cifre speculative. Chiar daca s-a r ajunge la acest pret, nu am putea sa vindem sute de mii de MSK fara a destabiliza piata. E greu de estimat in dolari care vor fi detinerile noastre.
Si o ultima intrebare. Cand va fi lansata versiunea definitiva  ? Am intele ca versiunea actuala este de test iar monezile MSK sunt doar de test si nu au valoare ?
Lansarea oficiala va fi pe 1 Iunie, 2016. Pana atunci incurajam toata lumea sa foloseasca unul din nodurile web pentru a testa facilitatile. Sunt mult mai multe detalii legate de MaskNetwork care nu pot fi explicate intr-un interviu scurt. Punctul de plecare pentru a explora reteaua este www.masknetwork.com
Despre Vlad Cristian
Vlad Cristian (36 ani) este un programator roman nascut in Bucuresti. In 2010 a creeat anno1777, primul joc social in care moneda virtuala poate fi schimbata pe bani reali. Anno1777 a fost un real succes cu sute de mii de jucatori si plati de peste 400.000 euro. A fost vandut in 2014 pentru o suma nespecificata. In 2013 a urmat goldentowns, primul joc unde aurul virtual poate fi transformat in aur real. In 2015 au fost lansate PipsTycoon, primul joc unde poti tranzactiona actiuni reale vandut unui investitor la doar 3 luni dupa lansare si casinotycoon, prima economie virtuala 100% bazata pe Bitcoin. In Ianuarie 2016 Vlad Cristian anunta lansarea pentru teste a primei retele de socializare descentralizate si anonime.

Citeste mai mult: Prima retea de socializare anonima si descentralizata a fost creeata de un roman

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu